Què és l’Orff-Schulwerk?
Foto: Karl Alliger/Orff-Zentrum München
L’Orff-Schulwerk és l’enfocament pedagògic musical creat i desenvolupat per Carl Orff i Gunild Keetman durant el S. XX. Aquest conjunt d’idees i models pedagògics, de gran impacte internacional degut al seu tarannà creatiu, interdisciplinari i intercultural, entén la música i la dansa com a elements fonamentals pel creixement individual i col·lectiu de totes les persones i societats. Aposta perquè la música i el moviment siguin una part essencial en la formació de l’ésser humà.
L’Orff-Schulwerk pretén facilitar la pràctica de la música i la dansa com hàbits culturals a l’abast de tothom, desenvolupant la dimensió social de la música i la dansa a través de la pràctica en grup. Utilitzant l’exploració, el joc, la improvisació, la composició i la interpretació de textos, cançons, danses i peces instrumentals, treballa per desenvolupar un pensament musical ric, profund i creatiu. Així, procura fomentar les capacitats perceptives, creatives i comunicatives de les persones a través de l’expressió vocal, instrumental i corporal. És, per la seva naturalesa holística, un enfocament pedagògic i artístic molt obert, amb una transferibilitat i aplicabilitat a una gran diversitat de contextos, com per exemple la musicoteràpia.
100 anys després de la seva gestació, avui observem que les idees d’Orff i Keetman s’han estès per tot el món adaptant-se a la riquesa de la diversitat cultural i a la realitat educativa de cada indret. A Catalunya i Espanya, la implementació de l’Orff-Schulwerk arribà gràcies a l’estudi i la dedicació professional d’Elisa Roche i Maria Dolors Bonal. Avui en dia, l’Associació Orff España i l’Associació Orff Catalunya s’encarreguen de vetllar per seguir divulgant les idees de l’Orff-Schulwerk, adaptant-les a les cultures i tradicions pròpies, alhora que obrint una finestra la innovació educativa i l’adaptació dels principis pedagògics d’Orff i Keetman als reptes de l’actualitat.